Kigali dag 23-27: Waardevol werk?! - Reisverslag uit Kigali, Rwanda van Chris Bouman - WaarBenJij.nu Kigali dag 23-27: Waardevol werk?! - Reisverslag uit Kigali, Rwanda van Chris Bouman - WaarBenJij.nu

Kigali dag 23-27: Waardevol werk?!

Door: Chris Bouman

Blijf op de hoogte en volg Chris

21 Oktober 2016 | Rwanda, Kigali

Het was deze week een werkweek van uitersten. Met mijn ziel onder de arm op zoek naar klusjes tot een drukke afsluiting met genoeg werk voor de komende tijd. Tussendoor heb ik maarliefst 2 keer voetbal gekeken met Maurits en wat Rwandezen en hebben we met Rob en Marcella afgesproken om naar Akagera National Park te gaan.

Maandag en dinsdag waren ronduit saaie dagen. Ik had wel zat te doen, omdat ik mijn progress reports nog moest afmaken. Maar echte klussen zoals het ondersteunen van de Program Officers zat er niet bij. Ook waren alle veldwerkklussen stilgelegd omdat er een belangrijke vergadering op donderdag was waar iedereen bij moest zijn. Een beetje belachelijk in mijn ogen, ook omdat de vergadering helemaal niet goed voorbereid was en maar voor de helft relevant voor ons.
Het is soms best frustrerend dat je bepaalde dingen niet kan of niet mag doen omdat je nu eenmaal een intern bent en blank. Deze twee aspecten zijn een gekke sandwich van wel dingen kunnen, maar niet mogen omdat anders het beeld naar buiten gebracht wordt dat je voorgetrokken wordt ten opzichte van de Rwandese interns. Hoewel het logisch is op basis van kennis en opleiding. Toch begrijp ik de terughoudendheid en ik moet ook daarin maar wegen vinden om mezelf te blijven uitdagen. De kansen komen wel...
Om de sleur te doorbreken gingen Maurits, Clement, een vriend van Clement en ik naar onze bijna stamkroeg "Chairmans bar" om Liverpool-Manchester te kijken. Zelfs de wedstrijd deed mee aan de saaiheid van maandag, 0-0...

Na de dinsdag gingen er toch ineens wat balletjes rollen waardoor de tweede helft van de week ineens heel snel ging.
-Ok, deze zin is bestwel grappig als je het kort daarvoor over een voetbalwedstrijd hebt-
Rob had mijn distance-to-market analyse bekeken en was erg enthousiast. Het heeft nog wel wat aanpassingen en verbeteringen nodig, dus ik ga hier zijdelings mee verder.
Als tweede hebben Maurits, Drocelle, Joselyn en ik de opdracht gekregen om per catchment de Program Officers te begeleiden in WEAP. Hiervoor gaan we data uit een watergebruikersenquête vanuit GIS transleren naar WEAP. Een leuke klus, omdat het direct het hele model beïnvloed. Uiteindelijk moeten de uitkomsten een goed communicatiemiddel zijn om de discussies te ondersteunen.
Als derde, hieraan gekoppeld, is een gevoeligheidsanalyse van WEAP. Dit houdt in dat we het model voor verschillende waarden gaan laten draaien en per parameter kijken wat de grootste invloed geeft op de uitkomsten. Dit kan relevant zijn, omdat je dan weet aan welke parameters je minder aandacht kan besteden.
Al met al, drie grote klussen waar ik de woensdag, een deel van de donderdag (want er was ook zo'n hele belangrijke vergadering) en de hele vrijdag druk mee was.

En ik heb dus wat om naar uit te kijken dit weekend. We (Rob, Maurits, Marcella en ik) gaan morgen naar Akagera! Ik heb er wel zin in. Bij het gebrek aan veldwerk is het goed om zelf de uitstapjes op te zoeken. We vertrekken morgenochtend en zijn zondag met de middag weer terug. Ik ben heel benieuwd naar de wilde dieren... De 'Big Five' zit er in ieder geval niet in, want de neushoorn is niet aanwezig in Akagera. Het schijnt wel dat Nederland 2 miljoen bijdraagt om die hier te krijgen...
Maar het volgende verslag zal volstaan met foto's van dieren; dat beloof ik!

Tags: WEAP, W4GR, GIS, Akagera

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chris

Actief sinds 13 Nov. 2012
Verslag gelezen: 384
Totaal aantal bezoekers 22786

Voorgaande reizen:

20 September 2016 - 14 December 2016

Internship IWRM Programme Rwanda

12 November 2012 - 31 December 2012

MARS project Vaslui

Landen bezocht: