Boekarest dag 15-16; Bijbelstudie en machtsvertoon - Reisverslag uit Boekarest, Roemenië van Chris Bouman - WaarBenJij.nu Boekarest dag 15-16; Bijbelstudie en machtsvertoon - Reisverslag uit Boekarest, Roemenië van Chris Bouman - WaarBenJij.nu

Boekarest dag 15-16; Bijbelstudie en machtsvertoon

Door: Chris Bouman

Blijf op de hoogte en volg Chris

01 December 2012 | Roemenië, Boekarest

Het zijn mooie dagen in Boekarest. De heilige Andrei zorgde op vrijdag voor een vrije dag en vandaag was het Grote Verenigingsdag. Hoe ik deze dagen heb besteed? Over bijbelstudie en militair machtsvertoon.

Op vrijdag was bijna niets open in Roemenië en ook het laboratorium in Colentina was gesloten. Ik maakte van de gelegenheid gebruik om eens goed uit te slapen. Na het nachtwerk van donderdag had ik dat ook wel verdiend.
Eenmaal uit mijn bed ben ik de kamer maar een beetje gaan opruimen. Verder was ik zelf nogal benieuwd naar de 'plaatjes' van het model dus ik ben wat grafieken gaan klussen. Al met al zag het er heel goed uit. Een heel kleine afwijking met de werkelijk gemeten waardes.
Ook ben ik Jonathan van de kerk gaan mailen omdat ik nog niets over de bijbelstudie gehoord had. Hij stuurde me direct een mailtje terug dat ik welkom was en dat het om 18.00 uur zou beginnen. Heel gezellige groep van ongeveer 10 mensen, waar de man/vrouw ratio 50/50 was. Ik kwam er wel een beetje tussendoor, want ze waren een eerder onderwerp aan het afsluiten. Het ging over 'crazy love', een studieserie van Francis Chang. Wel heel tof en hele goede gesprekken gehad.
Na de studie was het gewoon nog even gezellig. Met Jonathan en nog 2 mensen uit de groep hebben we een potje getafelvoetbald en tot 23.00 uur nagepraat. Na afloop vroeg Jonathan of ik mee wilde spelen met de kerkband op zondag, omdat ze nogal krap zaten met pianisten. Ik denk dat jullie al weten wat mijn antwoord was.

De volgende dag was het Grote Verenigingsdag, de nationale feestdag in Roemenië. Er wordt dan herdacht dat Transsylvanië en Moldavië zich in 1918 aansloten bij het Roemeense Koninkrijk. Moldavië scheurde zich daarna weer los, maar dat is een ander verhaal.
Voor deze dag had ik me heel erg voorgenomen om naar de militaire parade te gaan bij de Arcul Triumph. Alle Roemenen om mij heen hadden me verteld dat dat het spektakel van Grote Verenigingsdag is.
Dus ging ik samen met Carlos naar de Arcul Triumph. We volgden de mensenmassa en kwamen op het plein uit. Daar begon het direct. Verschillende eenheden; van militairen tot brandweerlieden en speciale politie eenheden waren vertegenwoordigd. Ook werden er pantserauto's, snelle politiewagens en vliegtuigen getoond. Al met al duurde het een uur.
Ondertussen had Carlos wat contact met vrienden van hem en we spraken met ze af in Parcul Herestrau, het grootste park van Boekarest. Hier waren ook allerlei fanfares aan het spelen en heerste er een uitbundige sfeer. Erg leuk om mee te maken.
Hierna gingen we naar het nationale openlucht museum. Hier stonden allemaal huizen uit verschillende streken van Roemenië. Vanwege de feestdag verkochten ze ook allerlei zelfgemaakte spulletjes. Ik kwam ook een kraampje tegen waar ze Tuica verkochten. Ik had wat geproefd en ik heb een flesje gekocht. Dus pa, je weet wat je kan verwachten als ik terugkom! Al met al was het wel leuk en het weer was (op een paar druppels regen na) goed.
Als afsluiter aten we met elkaar mici. In Nederland zouden we het boomstammetjes of gehaktstaven noemen. Alleen stiekem vond ik deze toch wel wat lekkerder.

Vanavond vier ik ook een beetje Sinterklaas met mijn familie mee. Ik dank familie van Loon voor de chocoladeletter die ik voor deze avond heb bewaard.

Ook hoorde ik al links rechts dat de kaarten zijn aangekomen. Er komen er nog meer aan!

  • 01 December 2012 - 20:51

    Annette Van Loon:

    Hoi Chris,

    Vanavond kwam je vader Marijke ophalen om Sinterklaas met jouw familie te vieren (dat zijn ze nu aan het doen, terwijl jij je chocoladeletter eet...) en hoorde ik van je blog. Waarschijnlijk had je dit wel verteld, maar ik was het vergeten. Daarnet heb ik maar eens even al je ervaringen gelezen. Leuk om het zo mee te maken.
    Hopelijk komt het helemaal goed met je onderzoek. En wat fijn, dat je daar een gemeente hebt waar je je thuis voelt! Veel plezier bij het piano spelen morgen, geniet ervan! Je doet wel veel verschillende ervaringen op, zeg. Ik wens je nog een goede tijd daar en René ook, en hoop van nu af aan een trouwe lezer te worden.
    Groeten van ons allen!

  • 02 December 2012 - 11:18

    Anneke Bouman:

    Hoi Chris.

    Ja je ziet het goed.Ik mail niet zo vaak. Maar jou in Roemenie te kunnen volgen vind ik prachtig. Vandaar mij reactie. Het gaat er wel even anders aan toe dan hier in ons kikkerlandje. Boeiend om te lezen. Fijn dat je aansluiting vind bij de kerk daar. Je piano zal je wel missen. Fijn dat je je daar ook op dit gebied mag laten zien en horen.
    Chris, ik wens je daar een mooie leerzame tijd toe.

    Gods zegen
    Anneke Bouman

  • 02 December 2012 - 11:18

    Anneke Bouman:

    Hoi Chris.

    Ja je ziet het goed.Ik mail niet zo vaak. Maar jou in Roemenie te kunnen volgen vind ik prachtig. Vandaar mij reactie. Het gaat er wel even anders aan toe dan hier in ons kikkerlandje. Boeiend om te lezen. Fijn dat je aansluiting vind bij de kerk daar. Je piano zal je wel missen. Fijn dat je je daar ook op dit gebied mag laten zien en horen.
    Chris, ik wens je daar een mooie leerzame tijd toe.

    Gods zegen
    Anneke Bouman

  • 02 December 2012 - 21:40

    E.den Hertog:

    christian, ik was heel verrast door je "kaartje", en fijn ,dat je vandaag weer piano gespeeld hebt, zo kun je
    bijdragen aan een mooie dienst en Bijbelstudie, straks missen ze je bezielende spel en kunnen alleen nog maar
    denken aan die Hollandse student,. Leuk idee van de ouders van Marijke om je een chocoladeletter te geven
    lieve groetjes van oma E.

  • 03 December 2012 - 03:20

    Els Bouman:

    Lieve Chris,

    Ook wij hebben je kaart gekregen! Mooi om in de nachtdienst jouw verhalen te lezen! Hoe ging het pianospelen? Fijn dat je daar gastvrij ontvangen wordt.

    Veel liefs, mam

  • 03 December 2012 - 08:49

    René Van Loon:

    Hé Chris, die chocoladeletter niet in één keer achter elkaar door opeten he?
    Af en toe pauzeren, dan geniet je er meer van.
    Groeten!

    René van Loon

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chris

Actief sinds 13 Nov. 2012
Verslag gelezen: 295
Totaal aantal bezoekers 22748

Voorgaande reizen:

20 September 2016 - 14 December 2016

Internship IWRM Programme Rwanda

12 November 2012 - 31 December 2012

MARS project Vaslui

Landen bezocht: